ΟΙ ΔΗΜΟΤΙΚΟΙ ΜΑΣ ΧΟΡΟΙ

Χορός είναι η, με ρυθμικές κινήσεις, έκφραση της ψυχικής κατάστασης του ατόμου  που χορεύει.

                Ο χορός αποτελείται από 3 μέρη:

             1. ΚΙΝΗΣΗ – είναι τα βήματα που γίνονται στο χορό
             2. ΜΕΛΟΣ – η μουσική του χορού, η μελωδία
             3. ΛΟΓΟΣ – τα λόγια που λέγονται στο τραγούδι

                Ανάλογα με το χαρακτήρα τους οι ελληνικοί χοροί διαιρούνται, σύμφωνα και με τον Πλάτωνα, σε Θρησκευτικούς, Πολεμικούς και Ειρηνικούς.

                Τα μουσικά όργανα που χρησιμοποιούμε ακόμη και σήμερα στους δημοτικούς χορούς είναι τα εξής:


ΕΓΧΟΡΔΑ Λαγούτο, μπαγλαμάς, βιολί, νησιώτικη λύρα, ποντιακή λύρα (κεμεντζές), σαντούρι, ούτι, κανονάκι και μπουζούκι.              

ΠΝΕΥΣΤΑ   Κλαρίνο, φλογέρα, καραμούζα, πίπιζα ή ζουρνάς, γκάιντα ή τσαμπούνα ή ασκομαντούρα, σουραύλι               
ΚΡΟΥΣΤΑ   Νταούλι, νησιώτικο τουμπί, ντέφι, τουμπελέκι, τρίγωνο, η ταμπουτσά της Κύπρου & μασιά  

                Όσον αφορά τώρα τα δημοτικά μας τραγούδια (σπουδαίο κεφάλαιο στην Ιστορία της μουσικής), είναι η μελωδική φωνή κι η αδάμαστη ψυχή του υπέροχου λαού μας. Είναι η χαρά και η λύπη ενός γλυκόλαλου λαϊκού τραγουδιστή. Τους στίχους και τις νότες του, γράφει ο ανώνυμος ελληνικός λαός, ο ανώνυμος στιχουργός και μουσουργός των αιώνων. Μ’ αυτές εξωτερίκευε τον κόσμο της ψυχής του. Το δημοτικό τραγούδι είναι το ρωγοβύζι της ελληνικής φυλής. Ο μεγάλος μουσουργός Ζιμπέλιους είπε: «Ω, Ελλάς! Εάν θέλεις κάτι να θαυμάσεις, θαύμασε τα δημοτικά σου τραγούδια! «. Και ο Γκαίτε είπε: » Εάν μπορούσα να γράψω έστω κι ένα ελληνικό δημοτικό τραγούδι, θα απέρριπτα ό,τι έχω γράψει μέχρι σήμερα!…»

                Τα Δημοτικά τραγούδια χωρίζονται σε 4 κατηγορίες:
                α) ΔΙΗΓΗΜΑΤΙΚΑ, με ρομαντικές υποθέσεις
                β) ΙΣΤΟΡΙΚΑ
                γ) ΚΛΕΦΤΙΚΑ, με κατορθώματα κλεφτών & αρματολών.
            δ) ΙΔΙΩΤΙΚΑ, που έχουν ως θέμα τους όλες τις λεπτομέρειες της κοινωνικής & οικογενειακής ζωής του Έλληνα. Περιλαμβάνονται σ’ αυτά, τραγούδια του γάμου, της γέννησης, της βάφτισης, εορταστικά, της ξενιτιάς και μοιρολόγια.

                Στη ρίζα κάθε δημοτικού τραγουδιού υπήρχε ένας τραγουδιστής. Τα λόγια όμως του τραγουδιού αυτού, τα επαναλάμβαναν διάφοροι τραγουδιστές, που πρόσθεταν, αφαιρούσαν ή προσάρμοζαν το τραγούδι στην κάθε περίσταση.

                Έτσι σιγά-σιγά ο λαός δημιούργησε όπως αυτός ήθελε το τραγούδι και καθώς ξεχάστηκε ο πρώτος ποιητής, προέκυψε το δημοτικό τραγούδι, σαν δημιούργημα του λαού κι όχι κάποιου συγκεκριμένου ποιητή. Δημοτικούς ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς έχουμε περισσότερους από 300… Οι κυριότεροι απ` αυτούς είναι οι παρακάτω:

                ΣΥΡΤΟΣ ή ΚΑΛΑΜΑΤΙΑΝΟΣ         
      Πανελλήνιος χορός που χορεύεται από άνδρες & γυναίκες. Φαίνεται πως είναι ο αρχαίος «όρμος», όπως τον ονομάζει ο Λουκιανός. Κι αυτό, γιατί οι απεικονίσεις χορών σε διάφορα αρχαία αγγεία και τοιχογραφίες έχουν πολλά απ` τα χαρακτηριστικά του γνωρίσματα. Το όνομα Καλαματιανός το πήρε ΟΧΙ από την πόλη της Καλαμάτας, αλλά απ` τον τίτλο του τραγουδιού «Μωρ` Καλαματιανούλαμ’». Έχει όμως κι άλλα ονόματα, όπως Συρτός, ίσιος κλπ. Τα βασικά του βήματα είναι 12 & χορεύονται συγχρόνως απ` όλους τους χορευτές. Η δε μουσική του έχει μέτρο των 7/8.

                ΤΣΑΜΙΚΟΣ
                Ο Τσάμικος, που λέγεται & κλέφτικος, επειδή χορευόταν από τους αρματολούς & κλέφτες, είναι ο πιο λεβέντικος & χαρακτηριστικός απ` όλους τους ελληνικούς χορούς. Παλιότερα ήταν ανδρικός χορός, σήμερα όμως χορεύεται & από γυναίκες.

                Τ’ όνομά του ΤΣΑΜΙΚΟΣ το πήρε από τη Τσαμουριά, περιοχή της Παραμυθιάς, Φιλιατών, Πάργας & μερικών άλλων χωριών του νομού Θεσπρωτίας. Τα βήματά του ποικίλουν από περιοχή σε περιοχή. Συνήθως στα χωριά χορεύεται με 8 ή 10 βήματα. Βέβαια έχει πια καθιερωθεί να χορεύεται με 12 ή 16 βήματα στα σχολεία & από οργανωμένα χορευτικά συγκροτήματα. Έχει πολλές παραλλαγές (φιγούρες). Η λαβή των χεριών γίνεται απ` τις παλάμες με λυγισμένους τους αγκώνες. Το μέτρο του είναι 3/4.


            ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΙ ΧΟΡΟΙ

                ΚΟΦΤΟΣ              
  Ηπειρώτικος χορός, που εξυμνεί την ανδρεία & την παλικαριά. Είναι ζωηρός & λεβέντικος. Τ’ όνομά του το πήρε από το απότομο σταμάτημα της μουσικής κάθε 22 βήματα, όπου ο χορευτής σταματάει την κίνηση & σηκώνει τα χέρια του προς τα πάνω. Το σταμάτημα αυτό είναι αρκετό, για να θαυμάσουν & να καμαρώσουν όλοι το παράστημά του. Χορεύεται από άνδρες & γυναίκες με λαβή απ` τις παλάμες & λυγισμένους τους αγκώνες προς τα πάνω.
                Το μέτρο του χορού είναι τα 2/4. Τα βήματά του είναι σαν του καλαματιανού. Αρχική θέση είναι η προσοχή.

               
ΦΥΣΟΥΝΙ
                Χορεύεται στην Πρέβεζα, κυρίως από γυναίκες, με λαβή των χεριών απ` τους ώμους. Τ’ όνομά του το πήρε από κάποιον αέρα, που φυσάει στην περιοχή αυτή. Γι’ αυτό & ο ρυθμός του χορού είναι γρήγορος, σε αντίθεση βέβαια με τους άλλους ηπειρώτικους χορούς. Αποτελείται από 16 βήματα. Το μέτρο του χορού είναι τα 9/8.

               
ΡΟΒΑΣ
                Χορεύεται στην Ήπειρο, συνήθως από γυναίκες, με λαβή των χεριών απ’ τις παλάμες. Ο χορός αποτελείται από 32 βήματα, που χωρίζουμε σε 4 μέρη των 8 βημάτων & από καλαματιανό, που επαναλαμβάνεται 2 φορές. Το μέτρο του χορού είναι τα 2/4.

               
ΒΛΑΧΑ ΚΟΝΙΤΣΑΣ ή ΚΕΝΤΗΜΕΝΗ ΠΟΔΙΑ
               
Λέγεται έτσι γιατί χορεύεται στην Κόνιτσα της Ηπείρου, & «κεντημένη ποδιά», από τα λόγια που λέγονται στο τραγούδι. Χορεύεται από γυναίκες με λαβή των χεριών από τις παλάμες & σε ρυθμό 2/4.

               
ΣΥΡΤΟΣ ΣΤΑ ΤΡΙΑ
                Ο χορός αυτός, εκτός από την Ήπειρο, χορεύεται & σ` άλλες περιοχές, όπως στη Θεσσαλία & τη Μακεδονία, από άνδρες & γυναίκες. Αποτελείται από 6 περπατητά αργά βήματα. Τα βήματα του χορού αυτού τα βρίσκουμε σε πολλούς άλλους χορούς. Το μουσικό μέτρο είναι τα 2/4.

               
ΓΙΑΝΝΙΩΤΙΚΟΣ ή ΓΚΙΟΥΛ ΜΠΑΞΕ        
        Χορεύεται από άνδρες & γυναίκες στην Ήπειρο και κυρίως στην περιοχή των Ιωαννίνων, με λαβή των χεριών απ` τις παλάμες και σε ρυθμό 2/4. Αρχική θέση είναι η προσοχή.

                Ο χορός αποτελείται από 2 μέρη. Το 1ο μέρος αποτελείται από 15 βήματα που επαναλαμβάνονται 2 φορές & το 2ο μέρος από 16 βήματα. Οκτώ βήματα γίνονται προς τη φορά & οκτώ αντίθετα της φοράς.

               
ΜΕΝΟΥΣΗΣ
                Χορεύεται από άνδρες & γυναίκες στην Ήπειρο, με λαβή των χεριών απ` τους ώμους με το γνωστό τραγούδι » Ο Μενούσης, ο Μπιρμπίλης κι ο Μεχμέτ Αγάς……..». Ο χορός αποτελείται από 10 βήματα. Αρχική θέση είναι η διασταύρωση του δεξιού ποδιού πάνω από το αριστερό, όπως και στον Τσάμικο. Το μέτρο του χορού είναι τα 2/4.

               
ΖΑΓΟΡΙΣΙΟΣ          
      Χορεύεται από άνδρες και γυναίκες στο Ζαγόρι της Ηπείρου, με λαβή των χεριών από τους καρπούς και λυγισμένους τους αγκώνες. Ο χορός αποτελείται από 16 βήματα που τα χωρίζουμε σε 4 τετράδες. Το μέτρο του χορού είναι τα 5/8. Αρχική θέση είναι η προσοχή.

               
ΔΟΝΤΙΑ ΠΥΚΝΑ              
  Χορεύεται από άνδρες και γυναίκες στην Ήπειρο και κυρίως στην περιοχή Ιωαννίνων, με λαβή των χεριών απ` τις παλάμες. Τ’ όνομά του το πήρε απ` τα λόγια που λέγονται στο τραγούδι ( Δόντια πυκνά και μαργαριταρένια…). Ο χορός αποτελείται από 2 μέρη. Το 1ο μέρος έχει 12 βήματα που επαναλαμβάνονται 3 φορές. Το 2ο μέρος αποτελείται από 16 πηδηχτά βήματα προς τη φορά. Αρχική θέση είναι η προσοχή και μέτρο τα 3/8.

                ΠΩΓΩΝΙΣΙΟΣ (ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ)
                Χορεύεται στην περιοχή της επαρχίας Πωγωνίου Ιωαννίνων, από άνδρες και γυναίκες, με το γνωστό τραγούδι » Βασιλικός θα γίνω στο παραθύρι σου». Ο χορός αποτελείται από 2 μέρη. Το 1ο μέρος έχει 6 βήματα, που επαναλαμβάνονται 6 φορές. Το 2ο μέρος αποτελείται από 24 σταυρωτά βήματα, που χορεύονται με το αριστερό πόδι πάνω απ’ το δεξί. Οι χορευτές πιάνονται απ’ τις παλάμες με λυγισμένους τους αγκώνες και αρχίζουν το χορό με το αριστερό πόδι. Αρχική θέση είναι η προσοχή και μουσικό μέτρο τα 4/4 και τα 2/4.

                ΓΙΑΤΡΟΣ                
Τ’ όνομά του το πήρε απ’ τα λόγια του τραγουδιού που αναφέρονται «στο γιατρό το Νικολή». Χορεύεται από άνδρες και γυναίκες στην περιοχή Κορυτσάς της Βορείου Ηπείρου με λαβή των χεριών απ’ τους καρπούς και λυγισμένους τους αγκώνες. Τα βήματα του χορού είναι 11. Στο 11ο βήμα έχουμε ένα απότομο σταμάτημα και χτυπάμε δυνατά το έδαφος με το αριστερό ή με το δεξί πόδι, ανάλογα με το πόδι που θα ξεκινήσουμε κι αυτό γιατί μπορούμε ν’ αρχίσουμε το χορό είτε με το αριστερό είτε με το δεξί. Αρχική θέση είναι η προσοχή και μουσικό μέτρο τα 2/4.

            ΘΕΣΣΑΛΙΚΟΙ ΧΟΡΟΙ

                ΣΒΑΡΝΙΑΡΑ ή το ΝΕΡΟ ΣΤΟ ΡΕΜΑ
                Χορεύεται από άνδρες και γυναίκες στη Θεσσαλία με λαβή των χεριών απ’ τις παλάμες. Είναι αργός χορός, που χορεύεται σε κύκλο ή και ζευγάρια, με το τραγούδι » Το νερό στο ρέμα» . Πήρε το όνομα ΣΒΑΡΝΙΑΡΑ γιατί στο χορό σέρνουν τα πόδια (σβαρνίζουν). 

                Σβαρνιάρα επίσης ονομάζουν και την Καραγκούνα που χορεύουν συνέχεια μπροστά, προς τη φορά, με τα ίδια βήματα του Καλαματιανού, αλλά πολύ βαριά και αργά και με το τραγούδι «Καραγκούνα πάει στη βρύση». Αφού χορέψουν αρκετές φορές τη Σβαρνιάρα, το γυρίζουν μετά στην Καραγκούνα. Αρχική θέση είναι η προσοχή. Το μουσικό μέτρο είναι τα 2/4.

               
ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΑ
               
Χορεύεται από άνδρες & γυναίκες σ’ ολόκληρη τη Θεσσαλία, με λαβή των χεριών απ’ τις παλάμες & λυγισμένους τους αγκώνες. Σχετικά με την προέλευση της λέξης Καραγκούνα, επικρατούν διάφορες εκδοχές. Μία εκδοχή είναι ότι πήρε το όνομά της απ’ τους Καραγκούνηδες, που είναι κάτοικοι της Θεσσαλίας & ασχολούνται με τη γεωργία & την κτηνοτροφία. Άλλη εκδοχή είναι ότι προήλθε από το Καρα – γκούνα, που σημαίνει μαύρη γούνα. Είναι αργός & μεγαλοπρεπής χορός. Αρχική θέση είναι η προσοχή. Αποτελείται από 3 μέρη των 8 βημάτων, και Καλαματιανό, που επαναλαμβάνεται 2 φορές. Το μέτρο του χορού είναι τα 4/4 & 2/4.

                ΠΗΛΕΙΟΡΙΤΙΚΟΣ               
Χορεύεται από άνδρες & γυναίκες στο Πήλιο, με λαβή των χεριών απ’ τις παλάμες. Αντίθετα με τους άλλους θεσσαλικούς χορούς, που χορεύονται αργά, είναι πολύ γρήγορος. Αποτελείται από 12 βήματα. Αρχική θέση η προσοχή. Το μουσικό μέτρο είναι τα 2/4.

            ΧΟΡΟΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ

                ΤΣΚΩΝΙΚΟΣ
               
Χορεύεται από άνδρες & γυναίκες στην Τσακωνιά της επαρχίας Κυνουρίας, του νομού Αρκαδίας, απ’ την οποία πήρε και τ’ όνομά του, με λαβή των χεριών απ’ τους αγκώνες (αγκαζέ). Ο χορός αναπαριστάνει την είσοδο & έξοδο του Θησέα απ’ το λαβύρινθο. Γι’ αυτό όταν χορεύεται, γίνονται διάφοροι ελιγμοί & σχηματισμοί (σαλίγκαρος). Αρχική θέση η προσοχή. Το μουσικό μέτρο είναι τα 5/4 ή 5/8. Ο χορός αποτελείται από 2 μέρη των 5 βημάτων.

            ΧΟΡΟΙ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

                ΣΥΡΤΟΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΚΑΠΟΥΤΖΗΔΩΝ)                
Χορεύεται από άνδρες & γυναίκες στην Πυλαία ή Καπουτζήδα της Θεσσαλονίκης, με λαβή των χεριών απ’ τις παλάμες. Αρχική θέση είναι η προσοχή. Το μουσικό μέτρο του χορού είναι τα 2/4. Ο χορός αποτελείται από 12 βήματα.

                ΓΕΡΑΚΙΝΑ                
Χορεύεται από γυναίκες στη Νιγρίτα της Μακεδονίας. Ο χορός αποτελείται από 3 μέρη. Αρχική θέση είναι η προσοχή και το μέτρο είναι τα 7/8.

                ΠΑΡΤΑΛΟΣ                
Είναι ανδρικός χορός που χορεύεται στην Πυλαία ή Καπουτζήδα της Θεσσαλονίκης, με λαβή των χεριών απ’ τις παλάμες και λυγισμένους τους αγκώνες, ή και από τους ώμους. Αποτελείται από 6 βασικά βήματα. Αρχική θέση είναι η προσοχή και μουσικό μέτρο τα 2/4.

                3ος ΑΝΤΙΚΡΙΣΤΟΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ                
Χορεύεται από άνδρες & γυναίκες, ο ένας απέναντι στον άλλο, δηλ. η ντάμα απέναντι στον καβαλιέρο (αντικριστά) και σε απόσταση 3-4 μέτρα. Στο δεξί χέρι κρατάνε όλοι μαντίλι που το κουνάνε στο ρυθμό του χορού. Το αριστερό χέρι, οι μεν γυναίκες το βάζουν στη μεσολαβή, οι δε άνδρες πίσω στη μέση. Ο χορός αποτελείται από 4 βήματα που εκτελούνται μια φορά με το δεξί και μία με το αριστερό πόδι. Με τα βήματα αυτά γίνονται διάφοροι σχηματισμοί.

            ΧΟΡΟΙ ΘΡΑΚΗΣ

                ΑΡΑΔΙΑΣΤΕΙΤΕ ΣΤΟ ΧΟΡΟ                
Χορεύεται από άνδρες και γυναίκες στη Θράκη, με λαβή των χεριών απ’ τα ζωνάρια & με το τραγούδι «Αραδιαστείτε αμάλ κελ αμάν, αραδιαστείτε στο χορό», απ’ όπου πήρε και το όνομά του. Ο χορός αποτελείται από 6 βήματα, που εκτελούνται με μία τρεμουλιαστή κίνηση ολοκλήρου του σώματος. Αρχική θέση είναι η προσοχή και μουσικό μέτρο τα 2/4.

                ΖΩΝΑΡΑΔΙΚΟΣ (ΖΟΥΝΑΡΑΔΙΚΟΣ)             
  Ονομάζεται ζουναράδικος, γιατί οι χορευτές πιάνονται απ’ τα ζωνάρια (ζουνάρια). Είναι ανδρικός χορός και κυρίως των γερόντων, που όταν χορεύουν σκύβουν λίγο μπροστά. Βέβαια υπάρχουν πολλοί ζωναράδικοι χοροί που χορεύονται με 6, με 8 και με 12 βήματα. Αρχική θέση είναι η προσοχή των ποδιών, ενώ, συγχρόνως, το σώμα σκύβει ελαφρά μπροστά. Το μουσικό μέτρο είναι τα 4/4 και τα 2/4.

            ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΙ ΧΟΡΟΙ

                ΚΕΡΚΥΡΑΪΚΟΣ                
Χορεύεται από γυναίκες με λαβή των χεριών απ’ τις παλάμες και 2 άνδρες, ο ένας μπροστά & ο άλλος πίσω και που κάνουν διάφορα πηδήματα, καθίσματα & στροφές. Επίσης χορεύεται και ζευγάρια το ένα πίσω απ’ τ’ άλλο. Το κάθε ζευγάρι έχει μέτωπο προς τη φορά & πιάνεται απ’ τις παλάμες με λυγισμένους τους αγκώνες. Το άλλο χέρι, που βρίσκεται προς τα έξω, το βάζουν στη μεσολαβή. Αρχική θέση είναι η προσοχή και μουσικό μέτρο τα 2/4. Ο χορός αποτελείται από 12 βήματα.

               
ΙΚΑΡΙΩΤΙΚΟΣ
                Χορεύεται από άνδρες & γυναίκες στην Ικαρία απ’ όπου πήρε και τ’ όνομά του, με λαβή των χεριών απ’ τις παλάμες. Ο χορός αποτελείται από 2 μέρη, αρχική θέση είναι η προσοχή και μουσικό μέτρο τα 2/4.

                ΜΠΑΛΟΣ                
Είναι ερωτικός χορός που χορεύεται ζευγάρια σ’ όλα σχεδόν τα νησιά του Αιγαίου. Ο καβαλιέρος βλέπει με χαμόγελο πάντοτε προς τη ντάμα & προσπαθεί να της εκφράσει την εσωτερική του ερωτική διάθεση, ενώ εκείνη χαμηλοβλεπούσα αποφεύγει τις προκλήσεις. Μπάλλοι υπάρχουν πολλοί. Όλους όμως τους διακρίνουν τα ίδια στρωτά βήματα που στηρίζονται στην «προμενάντ βαλς». Ο Μπάλλος αποτελείται: 1) από βήματα «προμενάντ βαλς’, 2) από πλάγια και 3) από σταυρωτά. Όλα τα ζευγάρια όμως που χορεύουν δεν εκτελούν τις ίδιες ποικιλίες. Το κάθε ζευγάρι εκτελεί όποια ποικιλία θέλει, όποτε θέλει κι όσες φορές.

                ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΙΑΚΗ ΣΟΥΣΤΑ                
Χορεύεται από άνδρες & γυναίκες σ’ όλα τα Δωδεκάνησα, με λαβή των χεριών απ’ τις παλάμες, σταυρωτά. Σούστες χορεύονται και στην Κρήτη και στην Κύπρο. Τ’ όνομά τους το πήραν μάλλον απ’ το ιταλικό «Susta» (= ελατήριο), επειδή κατά την εκτέλεση των βημάτων οι χορευτές σουστάρουν, κάνουν δηλ. ένα μικρό ανεβοκατέβασμα, όπως ακριβώς το ελατήριο, στις «κατά γόνυ» αρθρώσεις και την «ποδοκνημική». Οι χορευτές στη σούστα χορεύουν στις άκρες των ποδιών με μικρά ρυθμικά βήματα. Αποτελείται από πλάγια βήματα & από βήματα που γίνονται προς το κέντρο του κύκλου & προς τα πίσω. Στο κέντρο του κύκλου μπορεί να χορεύει και ένα ζευγάρι που άλλοτε κρατιέται από τα χέρια & άλλοτε αποχωρίζεται. Αρχική θέση η προσοχή και το μουσικό μέτρο είναι τα 2/4.

                ΠΕΝΤΟΖΑΛΗΣ                
Χορεύεται από άνδρες & γυναίκες σ’ όλη την Κρήτη, με λαβή των χεριών απ’ τις παλάμες & λυγισμένους τους αγκώνες, ή και απ’ τους ώμους. Τ’ όνομά του το πήρε απ’ την κρητική λέξη «Ζάλα» που σημαίνει βήμα που ζαλίζει. Ο χορός αποτελείται από 8 πηδηχτά βήματα που χορεύονται πάντα στα δάχτυλα. Οι Κρητικοί αρχίζουν το χορό άλλοτε με το αριστερό πόδι, άλλοτε με το δεξί. Αρχική θέση είναι η προσοχή και μουσικό μέτρο τα 2/4.

                ΚΑΣΤΡΙΝΟΣ (ΗΡΑΚΛΕΙΩΤΙΚΟΣ ή ΜΑΛΕΒΥΖΙΩΤΙΚΟΣ)       
        Χορεύεται από άνδρες & γυναίκες στην περιοχή Ηρακλείου, αλλά & σ’ ολόκληρη την Κρήτη, με λαβή των χεριών απ’ τις παλάμες & λυγισμένους τους αγκώνες.
                Αντιπροσωπευτικός του ευέλικτου στοιχείου που χαρακτηρίζει τους κρητικούς χορούς. Χορεύεται στα δάχτυλα με γρήγορα & πηδηχτά βήματα. Τ’ όνομά του το πήρε απ’ το Ηράκλειο που λεγόταν άλλοτε «ΚΑΣΤΡΟ» & Μαλεβυζιώτικος απ’ την περιφέρεια της Μαλεβυζίας.
                Αποτελείται από 8 βήματα, που χορεύονται άλλοτε προς το κέντρο του κύκλου και προς τα πίσω, άλλοτε προς τα δεξιά (προς τη φορά), & άλλοτε προς τα αριστερά. Αρχική θέση η προσοχή.

                ΤΡΑΤΑ               
Είναι κυκλικός χορός, που χορεύεται από γυναίκες, στην περιοχή των Μεγάρων, συνήθως το Πάσχα, με λαβή των χεριών απ’ τις παλάμες σταυρωτά, δηλ. το αριστερό χέρι της προηγούμενης πάνω απ’ το δεξί της επόμενης. Ο χορός παριστάνει τις κινήσεις που κάνουν οι ψαράδες, όταν τραβάνε τα δίχτυα της τράτας. Γι’ αυτό πήρε και το όνομα ΤΡΑΤΑ. Η αρχική θέση είναι η προσοχή. Το μουσικό μέτρο είναι τα 2/4.

            ΠΟΝΤΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ

                Οι ποντιακοί χοροί που χορεύονται σήμερα στην Ελλάδα είναι περίπου 23. Οι περισσότεροι απ΄ αυτούς είναι μεικτοί κυκλικοί. Οι πιο χαρακτηριστικοί είναι: ΤΙΚ (μονό), ΤΙΚ (διπλό), ΟΜΑΛ, ΠΙΠΙΛΟΜΑΤΕΝΑ Ή ΠΑΤΟΥΛΑ, ΤΡΙΓΩΝΑ, ΚΟΤΣΑΡΙ, ΚΟΤΣ (φτέρνα) & ΣΑΡΙΚΟΥΖ (ξανθόν κορίτσ’).

users.sch.gr
Advertisements

Posted on 25 Νοεμβρίου 2010, in Λαογραφικά, outsider. Bookmark the permalink. Σχολιάστε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: